BASTA som stöd för hållbar försäljning och kunddialog hos AkzoNobel
På AkzoNobel, en av världens största färgtillverkare, används BASTA-systemet som databas. Margareta Melander, R&D Manager Nordics, berättar hur systemet underlättar arbetet på den svenska marknaden.

Hur använder ni BASTAs artikel- och företagssidor för internt stöd för säljare/tekniker?
- För säljarna är det mycket viktigt att kunna hjälpa våra slutanvändare (proffsmålare) att välja rätt produkter till projekten. Vi har också internt börjat lyfta att det finns tillgång till eBVD samt att man har tillgång till information från EPD:er på BASTA. Min uppfattning är att säljarna är nöjda med BASTA och upplever att vi jobbar nästan dagligen med att våra produkter ska finnas tillgängliga med en aktuell bedömning för att styra interna frågor till artikelsidorna.
Vid lansering av nya produkter tar vi alltid med information om att produkten är bedömd i BASTA. Detta skapar ett förtroende för att både vi som företag tar ett ansvar för vad vi sätter på marknaden, men också för att det förväntas av vår säljkår att vi har all dokumentation klar inför försäljning.
Hur använder ni BASTAs artikel- och företagssidor i kommunikation med kund?
- Vi har BASTAs symbol på vår hemsida samt e-handelsplattform för att på ett enkelt sätt kunna ge kunden förhandsinformation om att produkten är bedömd och att vid behov, finns mer information finns att hämta via BASTA Online. Vid nylanseringar har vi också initialt med logon med BASTA-betyg för att kunden ska få en helhetsuppfattning av produkten, i övrigt trycker vi inte betygslogon då bedömningar kan skifta men för våra online plattformar justerar vi löpande information i samband med att en ombedömning sker. Vi har en källa som ändrar information både i appar, hemsida samt e-handelsplattform men samtidigt lyfter vi alltid i dialog med kund och säljare att den säkraste källan är att alltid gå via BASTA Online för att söka information, det vi har ska anses vara en förhandsinformation som kan behöva kontrolleras.
Hur underlättar BASTA-systemets öppna databas för er på Akzo Nobel?
- Det hjälper oss att framstå som en leverantör som tar ansvar och är trovärdiga med vad vi sätter på marknaden. Det skapar en trygghet för målaren att man valt rätt produkter utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vi själva sätter ett stort värde på att våra produkter ska vara hållbara, inte bara för miljön men även för målaren som kommer i kontakt med dem i sitt dagliga arbete.