Hur tar man reda på innehållet i produkten?
För att en leverantör ska kunna registrera en kemisk produkt eller en vara i BASTA-systemet behöver en bedömning av de material och ämnen som finns i produkten tas fram, vilket kräver att man har kännedom om materialens eller komponenternas kemiska innehåll. Det finns olika sätt att få fram den informationen:
Leverantören har själva full kännedom om innehållet i varan eller den kemiska produkten
Leverantören har då tillgång till dokumentation med varan eller produktens fulla kemiska innehåll. Detta kan vara i form av exempelvis receptur, säkerhetsdatablad eller en byggvarudeklaration. Viktigt är att dokumentationen täcker 100% av varans eller den kemiska produktens innehåll.
Leverantörens underleverantörer har full kännedom om innehållet i varan eller den kemiska produkten
Av olika orsaker kan det vara svårt för en leverantör att få tillgång till en fullständig innehållsförteckning för den vara eller kemiska produkt man vill registrera i BASTA-systemet. I det fallet kan leverantörens underleverantörer garantera att innehållet klarar BASTA- eller BETA-kriterierna.
För varor och kemiska produkter så sker försäkran i form av en Underleverantörsförsäkran, eller motsvarande, som sedan används som underlag för registreringen. I en Underleverantörsförsäkran ställs krav på bland annat kompetens, bedömningsunderlag och tillgång till underlag vid revision.
Varan eller den kemiska produkten är redan BASTA-registrerad
Om det redan finns en BASTA-registrering för en vara eller en kemisk produkt behöver den inte undersökas närmare, utan kan direkt registreras i systemet. Detta förutsätter dock att det finns dokumentation som visar att varorna eller de kemiska produkterna är identiska och att man säkerställer att registreringen uppfyller uppsatta krav.